Forum ..:: Yamaha Virago - Forum Miłośników ::.. Strona Główna ..:: Yamaha Virago - Forum Miłośników ::..
UWAGA !! Forum przeniesione pod adres www.virago.com.pl UWAGA ! !
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Moto Szkoła Suzuki - technika jazdy

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ..:: Yamaha Virago - Forum Miłośników ::.. Strona Główna -> Ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PowelL




Dołączył: 21 Kwi 2007
Posty: 147
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bydgoszcz

PostWysłany: Wto 11:55, 15 Maj 2007    Temat postu: Moto Szkoła Suzuki - technika jazdy

W ostatnią niedzielę miałem okazję uczestniczyć w szkoleniu motocyklowym organizowanym przez Suzuki "Moto Szkoła".
W założeniach szkolenie jest niestety przeznaczone dla posiadaczy motocykli Suzuki, ale mimo to ( a może właśnie dlatego ) napiszę tutaj parę słów na ten temat.

Ogólne wrażenia są niesamowite. Dzięki dwugodzinnemu wykładowi i kilku godzinom ćwiczeń na motocyklu wyjechałem z toru rallycrossowego w Toruniu jako zupełnie inny motocyklista. Te dobrych kilka godzin uświadomiło mi wiele rzeczy związanych z jazdą na moto. To, co wiedziałem, zostało ugruntowane i - mam nadzieję - wyćwiczone do tego stopnia, że będzie już wykonywane podświadomie. Oczywiście, będę nadal się doskonalił !

Na przykład, hamowanie awaryjne. Byłem dość zaskoczony, kiedy instruktor kazał nam ćwiczyć .... blokowanie tylnego koła. Okazało się, że w połączeniu z pulsacyjnym hamowaniem przodem przynosi to doskonałe efekty. Podczas tego ćwiczenia po okolicy rozchodził się dym przypalanej gumy z tylnych opon Smile Prędkość, przy której to robiliśmy : ok. 50km/h. To naprawdę działa! Procedura jest następująca: Na maksa (do zablokowania tylnego koła!) wciskamy hamulec nożny. Równocześnie, w ciągu ok. 0.5. sekundy równomiernie zwiększamy hamowanie przodem. Przedniego koła oczywiście nie można zablokować, więc zaraz potem zaczynamy hamowanie pulsacyjne przodu.

Bardzo dużo było ćwiczeń z przeciwskrętem, m.in. przy omijaniu przeszkody. Przeciwskręt to jest naprawdę potęga. Dla tych, którzy tego jeszcze nie czują: Spróbujcie rozpędzić się do 50 km/h, puścić kierownicę (moto jedzie jak po sznurku), a następnie pchnąć do przodu np. prawą stronę kierownicy. Motocykl pięknie złoży się do prawego zakrętu. Jeśli zaczniecie omijanie przeszkody od wykonania świadomego przeciwskrętu (no dobra, nie musicie wtedy puszczać kiery Wink), manewr będzie dużo sprawniejszy.

Stanie w czasie jazdy na kanapie motocykla pozwoliło mi się bardziej zaprzyjaźnić ze stabilnością maszyny. I nie było to takie trudne, pod warunkiem, że prędkość jazdy jest większa niż granica stabilności motocykla (ok. 25km/h). Najlepiej chyba ćwiczyć przy ok. 30-40km/h.

Podczas szybkiego slalomu (przeciwskręt!) po raz pierwszy zacząłem przycierać podnóżkiem o ziemię Smile Ćwiczyliśmy też wystawianie kolana podczas zakrętów, co w wykonaniu motocyklisty na cruiserze wyglądało pewnie dość zabawnie.

Podczas ćwiczeń wyszła na jaw jeszcze jedna ciekawostka. Otóż, WSZYSTKIM kursantiom dużo lepiej wychodziły LEWE skręty (np. podczas omijania przeszkody). Instruktor przyznał, że jest to reguła, być może związana z prawostronnym ruchem w Polsce. Większość manewrów wyprzedzania, zawracania, jazdy po rondzie, wykonujemy przecież w lewo.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez PowelL dnia Wto 13:22, 15 Maj 2007, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
dwaPe




Dołączył: 18 Kwi 2007
Posty: 102
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Wto 12:05, 15 Maj 2007    Temat postu: Re: Moto Szkoła Suzuki - ciekawostki

PowelL napisał:

Na przykład, hamowanie awaryjne. Byłem dość zaskoczony, kiedy instruktor kazał nam ćwiczyć .... blokowanie tylnego koła. Okazało się, że w połączeniu z pulsacyjnym hamowaniem przodem przynosi to doskonałe efekty. Podczas tego ćwiczenia po okolicy rozchodził się dym przypalanej gumy z tylnych opon Smile Prędkość, przy której to robiliśmy : ok. 50km/h. To naprawdę działa! Procedura jest następująca: Na maksa (do zablokowania tylnego koła!) wciskamy hamulec nożny. Równocześnie, w ciągu ok. 0.5. sekundy równomiernie zwiększamy hamowanie przodem. Przedniego koła oczywiście nie można zablokować, więc zaraz potem zaczynamy hamowanie pulsacyjne przodu.


Faktycznie ciekawostka, muszę popróbować. A co robisz w momencie kiedy zaczyna się uślizgiwać tył ?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PowelL




Dołączył: 21 Kwi 2007
Posty: 147
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bydgoszcz

PostWysłany: Wto 12:18, 15 Maj 2007    Temat postu: Re: Moto Szkoła Suzuki - ciekawostki

dwaPe napisał:

Faktycznie ciekawostka, muszę popróbować. A co robisz w momencie kiedy zaczyna się uślizgiwać tył ?


Należy wtedy tak balansować ciałem i kierownicą, żeby motocykl "uspokoić", to właśnie było między innymi tematem naszych ćwiczeń.
Tutaj bardzo uważna uwaga: jeśli na skutek zablokowania tylnego koła mamy uślizg i np. moto zaczyna iść odrobinę bokiem, największym błędem, popełnianym przez motocyklistów, jest zwolnienie tylnego hamulca! Grozi to tzw. high side, czyli fikołkiem przez motocykl. Polega to na tym, że tylna opona, która najpierw utraciła kontakt z podłożem, nagle gwałtownie ten kontakt odzyskuje. Motocykl, który np. był pochylony w lewo (jechał odrobinę prawym bokiem do przodu), nagle wyprostowuje się i przewraca na prawo, w kierunku ruchu, przykrywając motocyklistę. I mamy high side.
A jak wiadomo, jeśli już mamy mieć przewrotkę, to lepiej położyć moto łagodnie, następnie sunąć po ziemi ZA maszyną, nie narażając się na kontakt z koziołkującym moto.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
dwaPe




Dołączył: 18 Kwi 2007
Posty: 102
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Wto 12:48, 15 Maj 2007    Temat postu: Re: Moto Szkoła Suzuki - ciekawostki

PowelL napisał:

Tutaj bardzo uważna uwaga: jeśli na skutek zablokowania tylnego koła mamy uślizg i np. moto zaczyna iść odrobinę bokiem, największym błędem, popełnianym przez motocyklistów, jest zwolnienie tylnego hamulca! Grozi to tzw. high side, czyli fikołkiem przez motocykl..


No właśnie ten cholerny high side , dlatego pytam.
Czyli palisz gumę do końca próbując balansować.

Ja jeśli jeżdżę bez pasażera to w zasadzie nie używam tylnego hamulca i nawet przy awaryjnym używam tylko przodu. Cholewcia trzeba będzie poćwiczyć ten tył bo najważniejsze to wyrobić nawyk nie puszczania tyłu w uślizgu


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PowelL




Dołączył: 21 Kwi 2007
Posty: 147
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bydgoszcz

PostWysłany: Wto 13:00, 15 Maj 2007    Temat postu: Re: Moto Szkoła Suzuki - ciekawostki

dwaPe napisał:

Ja jeśli jeżdżę bez pasażera to w zasadzie nie używam tylnego hamulca i nawet przy awaryjnym używam tylko przodu. Cholewcia trzeba będzie poćwiczyć ten tył bo najważniejsze to wyrobić nawyk nie puszczania tyłu w uślizgu


Myślę, że właśnie w takich motocyklach jak Virago tylny hamulec stanowi bardzo ważny element hamowania awaryjnego. Nie jestem pewien, ale wydaje mi się też, że wydłużona konstrukcja tego motocykla trochę ułatwia pokonywanie uślizgów tyłu.
W każdym razie, warto poćwiczyć. To nam może uratować zdrowie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
dangel




Dołączył: 30 Kwi 2007
Posty: 82
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Wto 13:00, 29 Maj 2007    Temat postu:

podczas hamowania powinno używać się dwóch hamulców, i też tak robie:)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
marek




Dołączył: 19 Maj 2007
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Głogów, woj.dolnośląskie

PostWysłany: Wto 22:00, 29 Maj 2007    Temat postu:

Ja też z przyzwyczajenia zawsze cisnę obydwa. Ale w skrajnej sytuacji to mi niestety umiejętności nie starczy.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ..:: Yamaha Virago - Forum Miłośników ::.. Strona Główna -> Ogólne Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin